01 augusti 2009

Steg 3 - Vatten


Alla trädgårdar måste som bekant ha vatten. Här finns ingen el och vatten hämtas i vattenposter längs vägarna. Alltså inte läge för tjusiga fontäner... Intill äppelträdet fanns två ovala stenringar där ogräset trivdes fint, särskilt det hopplösa åkerfräkenets barrliknande svansar. Ett antal ludna bladrosetter vann emellertid mitt gillade, så de fick vara kvar.

Efter justering av stenringarna, rensande och plantering av lite fina gräs som Japanskt blodgräs, Kopparstarr och Silverfjädergräset 'Little Zebra' samt bl a tuffa mörka ormskägg och tålig Strandtrift, satte jag dit min gamla zinkbalja. Nu kan himlen komma ner till min täppa och hälsa på en liten Näckros och Vattenhyacinter.
Den kunnige ser direkt att de ludna växterna är Kungsljus, men det var obekant för en som bara handskats med skuggig skogstomt innan. Nu står de som mjuka, milda väktare kring en vattenvagga.
I bakgrunden kan man också ana en nyplanterad Jättegunnera som jag hoppas ska kunna torna upp sig. Jag har enligt regelboken gett den en mumsig köttbit att göda sig med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar