03 augusti 2009

Steg 4 - Kurvor

Allt i trädgården var kantigt. Nästan. Äppelträdet står i en träkantad cirkel och plommonträdet i Plankrabatten har en utskjutande välvning. Men här behövs mjukas upp! Egentligen kraftfullt och rejält, men just nu räckte varken tid, pengar eller ork till så jag började i det lilla.

Ända sedan jag besökte en dansk kyrkogård där gravarna till stor del pryds av fantastiska barrväxter och sten har jag varit sugen på små barrisar. För ett par veckor sedan var jag i Danmark, där utbudet av barrväxter är suveränt, och slog till på en Sol- eller Hinokicypress 'Nana Gracilis'. Den har otroligt härliga, rundade grenformer. En liten klotig Thuja 'Bowling Ball' fick också följa med. På havets botten fann jag en fantastisk gammal gul, perforerad tegelsten och stranden erbjöd några vackra flintastenar. Nu hade jag grundplåten till min böljande, danska rabatt.

FÖRE - en remsa ogräs och risig tunna
EFTER - rymd åt verandan och ny, rätt lutad tunna

I den smala änden möter röda taklökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar