02 oktober 2012

Minnesfoto

Jag gör inte bara rabattscheman och förteckningar på alla växter, jag gör även fotoregister med en bild på varje växt. Sådant är mysigt att pyssla med på vintern; ta fram dagboken och alla växtetiketter, klicka upp excelbladet och fylla i alla relevanta uppgifter. Sedan kan jag sortera data och exempelvis se hur många procent av varje växtgrupp trädgården rymmer och jämföra åren, vilka färger som dominerar, att varje rabatt har bra spridning av blomning över säsongen, när växterna börjar blomma varje år etc etc. Det ger alltså både detaljkunskap och helhetssyn på min trädgård.

Många funkior är snarlika men med ett foto på varje håller jag reda på dem. Här 'Brim Cup' bland brunbladiga revsugan 'Chocolate Chip'.
Fotograferandet blir gärna närbilder när växten är i sitt esse för det blir vackra foton. Men trista övergripande rabattbilder är toppen när jag sitter där med rabattritningen och försöker minnas exakt var jag stoppade ner den nya perennen. Vart lökarna tog vägen ger bilderna däremot ingen ledning om så här års... Någon överraskning ska man ha! Många gånger framträder också de övergripande strukturerna klarare när jag ser dem på bild än när jag står i trädgården. Därför tar jag gärna diagonalbilder över hela ytorna också. Kameran är också ett viktigt trädgårdsredskap!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar