08 mars 2014

Valhänt

'Fuscotinctus' - (bilden fick hedersomnämnande som Månadens bild mars
i Alingsås Tidning)
Plötsligt var det lördag och sol samtidigt! Ner till kolonin för att fota och fika. En blåmes sprätter förskräckt ur fågelbadet när jag kliver in på oväntat besök. Men vi blir vänner igen när jag sprider ut stora doser av medhavda fågelfrön utmed olvonhäcken. Där står tre taniga yrvakna krokusar, två brunstrimmiga gula och en lila. I Engelska rabatten har hela gänget 'Vanguard' sprutat upp - av dem syntes inget för 1 1/2 vecka sedan. De är ganska långbenta och veka, men mycket stiliga i sin skirt ljuslila kostym. Vandrar lycklig vidare till Lisaschersminen och ta mig tusan - en hel klick med 'Ruby Giant' ler sina djuplila leenden med knallorange tunga mot solen. Vid familjeträdet har alla de ljuvliga små krokusarna 'Fuscotinctus' nu sprungit ut i blom. De var uppe i knopp redan 25 februari i år! Inte undra på att de också är lite mindre än vanligt: förra året drog de igång nära två månader senare, den 20 april, och 2012 började de blomstra den 18 mars. Vilken tidig vår vi har!


'Ruby Giant'
När krokusyran lagt sig en aning börjar jag notera att det kanske vore idé att göra lite nytta när man ändå är där? Benmjöl till alla tulpaner som skjutit upp. Sätta ut mer stinkklet mot rådjuren. Beskära klematisen och klippa ner lite vissna perenner i rabatterna. Sätta ut vattentunnorna så jag har något att släcka eventuella eldsvådor med när det blir dags att elda ris och grenar om några veckor. Plocka upp alla ruttna plommon som ligger spridda i gräset, för att inte tala om alla kärnor i rabatten om jag inte vill ha en plommonskog... Rensa ogräs är aldrig fel! Går liksom bara omkring och noterar alla uppgifter, men kroppen är trög och fingrarna valhänta efter vintervilan. Svårt att komma igång. Men på något sätt blir allt gjort så småningom och däremellan blev det en kopp te på pallen i solen. Säsongen har börjat och jag har redan två nya vänner som flyttat in hos mig!


'Vanguard'

Förtjusande Lilla My har flyttat in
Hittekorpen Kurre kanske kan skrämma kaniner?

4 kommentarer:

  1. Lika roligt som vanligt att läsa det du skriver!!
    Elisabet utan h

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla:-) Tänk att allt drar igång - igen!

      Radera
  2. Härligt att du och din koloni är på hugget. Ja våren är tidig...fast lite bakslag får man nog räkna med. Längesedan jag cyklade runt kolonin nu...har aldrig lyckats träffa på dig. Nu bor jag ju inte i "stan" längre utan i lilla byn Horla. Men jag är ju på driven ibland i stan så ett promenad i kolonilotterna med lilla nya hunden blir det nog allt. Ha de bäst från Maria

    SvaraRadera
  3. Horla är ju finfint! Hoppas du kan pricka in mig när du är och vovven är på driven i Nolhaga:-) Ha det så grönt och skönt i Horla!

    SvaraRadera