23 mars 2013

Vad vore väl en vår på kolonin...

...blåsig, slitsam, stressig och....alldeles, alldeles underbar!! Men nu är det ingen vår på kolonin. Det är inte vår någonstans. Särskilt inte på kolonin. Enligt mina tabeller blommade så här års förra året alla krokusar, dvärgiris och balkansippor. Blåstjärnor och cyklamennarciss stod i blom till 30 mars. I år? Tja, Fuscotinctus-krokusarna har kommit upp längst, ca 4 cm men inga knoppar, och även de i olvonhäcken syns över jord. Av övriga ser jag icke ett spår! Lite grand av pärlhyacinterna och kungsängsliljorna skymtas. Kanske kan vi klä midsommarstången med vårlökar i år? Göra prästkragekransar till kräftskivan och dekorera med höstflox på julbordet?

I natt var det -16 grader. Förra året denna dag skrev i dagboken: Osannolik värmebölja! +15 grader.
Jag tömde komposten och tog boklöven ur Gunnerans box. Det var då det. Och det var ju faktiskt all sommar vi fick, då i mars. I april började det regna...och slutade vid decembers början då det blev -18. Inte vill vi ha det så igen heller. Så okej kung Bore, kör på mars ut om du måste men sedan får du ge dig av direkt och släppa fram fröken Vår!!!

Solen skiner åtminstone från blå himmel men vad hjälper det när det blåser så infernaliskt kallt ända in i skelettet?! Från samtliga väderstreck. Pinade mig att sitta och fika som ett stort klädbylte på den läigaste plats jag kunde uppbringa.

Nej, vi får pigga upp oss med ett foto som togs för exakt ett år sedan, minus 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar