21 april 2013

Tålamod och förnöjsamhet

Vi har hus. Med element. Vi har kläder. Väldigt mycket kläder. Bilar så vi slipper vara utomhus mer än nödvändigt. Ändå gnäller vi något alldeles ohyggligt när det är kallt. Denna segdragna vinterkyla har gjort oss till surmulna, sammanbitna monster trots strålande solsken i månader. Fräser och väser att nu får det banne mig bli vår!!

Katarina Hodgkins väntar tillökning 
Igår blev det plötsligt varm vår och jag kröp runt och finfördelade det nedklippta i rabatterna. Där är de - alla små bladspjut och -knorvlar som tålmodigt lurpassat under utan, eller förnöjsamt stått en bit upp i alla minusgraderna. Väntat, avvaktat till rätt ljus och temperatur, innan det är dags att pressa på och ta sig upp en bit till, eller skicka ut blomman med de sista krafterna för att sprida sig. De är friska, perfekta och glada varelser. Små envisa, nakna under av tålamod! Finns att lära där känner jag...
Här vankas botaniska tulpaner

Persian Pearl njuter sovärme
Narcisspatroner som skjuter skarpt
 
Två andra riktigt härliga vårtecken för dagen var årets första humledrottning, en jordhumla av något slag. Efter att ha plöjt "Humlor - alla Sveriges arter" har jag insett hur närmast hopplöst det är att försöka artbestämma dem exakt... Den var verkligen yrvaken och vimsade klumpigt runt bland det lilla blomsterutbud som fanns.
 
För att rensa min minidamm från löv tog jag en liten kratta och föste den längs botten.Andra lyftet kändes väldigt mycket tyngre, väldans massa löv tänkte jag. Men plupp - en härlig padda skuttade irriterat av krattan tillbaka i plurret! Välkommen sötnos!
 
 
Årets första vimsiga humla i en Alida-irirs

Därtill har något mycket oväntat inträffat - i två akter. Jag har blingat mitt plommonträd och för att kunna göra det var jag tvungen att åka till IKEA. Det var många år sedan sist jag var där kan jag säga. Men nu var det där man sålde de orange små nattfåglar som väckt mitt habegär. Efter vedervärdigt kringirrande hittade jag rätt hylla och fick sista paketet!! Solcellen laddas fint även idag så ikväll ska jag ta en sväng i mörkret och se om de förgyller natten på kolonin. Jag blir glad av dem även på dagen!

Plötsligt en dag stod de bara där i riset!
Lysande nattfåglar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar