03 juli 2013

Grodan

När jag rensade maskrosor upptäckte jag att deras marknära rosetter var perfekta för de nyvakna småsniglarna! Mörkt, fuktigt och snigelmysigt. Dubbel anledning att rensa gott folk!

Sett flera nyckelpigor av olika slag vilket glädjer mig väldigt. De är så få nuförtiden medan bladlössen ökar hejdlöst... Så stanna hos mig kära prickiga pigor!!

En som stannar är min söta groda. Om det var hon eller någon annan som brutalt åt upp alla yngel låter jag vara osagt. Men inga grodor får flyttas på och eftersom hon äter snäckor uppskattar jag hennes sällskap lite extra. Dammen får förbli orensad och grodmysig och fontänen får jag vänta med ett tag...För att jag ska känna mig trygg i att hon inte blir kvar för att hon helt enkelt inte kommer upp har jag lagt dit en spång i form av en nött brädstump från stenen där hon brukar hålla till. Häromdagen gottade vi oss var och en på sitt sätt i solen - hon en bit upp på brädan och jag i solstolen strax intill med en kopp te. Just det, då hann jag med en kopp:-)

Dag två var det som här bara 1/3 kvar av ynglen, dag 3 inte ett enda...
Det här med kallkompost. Kommit på att det inte är mycket jag har som kan hamna där. Det mesta är ju sådant man ryckt upp ur rabatten och rakt inte vill ha dit igen - ogräsrötter av värsta slag eller fröande ogräs. Man ser på köpt viss jord/gödsel att det sprutar upp medförda ogräs ur den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar