03 juli 2013

Premiär med publikrekord

Onsdagen den 12 juni arrangerade jag och en trädgårdsföreningsvän tipspromenad på koloniområdet. Skulle resa bort över helgen och hade nervöst gått och kikat på min havande trädpion av sorten 'Golden Bowl'. Detta var första och enda knoppen sedan den planterades för tre år sedan. Vore ju tyyyyyyyypiskt om den skulle blomma när jag var borta så jag inte fick se den! När jag kom ner till stugan för att rigga inför tipsrundan har miraklet skett - knoppen har brustit ut och är alldeles, alldeles underbar! Gul med orange akvarellkanter och vinröd botten.
46 personer gick rundan som slutade i min trädgård där medhavd fika intogs. Kan lova att blomman blev beskådad och smått avundad, för inte är den vanlig direkt... Inhandlad hos Krupke på Guldsmedsgården. När jag nyligen läste om trädpioner är det tydligen helt normalt att det går just tre år innan den blommar. Verkar som det är en Itoh-hybrid av utseendet att döma, samt att den är örtartad och endast lämnar lite vedartad stam och resten vissnar ned varje år.
När jag återsåg skönheten på måndagen var hon redan bedagad...

















Folket börjar samlas och fika. Pionrabatten i förgrunden.
(Foto: Olle Älverud)




 En annan piondam som premiärblommat i år är 'Duchesse de Nemours', rent vit luktpion med underbar liljekonvaljlik
doft. Flera blommor på varje stjälk. 'Shirley Temple' har varit vällustigt överdådig sedan start, dock med mindre angenäm doft åt utedasshållet, medan 'Primevère' med sitt smörgula rufs är mer modest. Förra året fick jag
gräva upp en anonym pion. Den fick en knopp i år och brast ut i galet rosa sprall med läcker pussmun i mitten!
'Primevére'
'Duchesse de Nemours'
 
'Shirley Temple'
Surprise-pionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar