10 april 2012

Årets första projekt

Projektandet och planterandet är för mig det allra roligaste, saftigaste och mest lustfyllda med kolonilivet, det som får alla livsandarna att aktiveras. Under sommarhalvåret dyker hela tiden idéer upp om vad som vore roligt att göra eller behöver förbättreas. På vintern klurar jag vidare och gör utkast på hur det ska gå till. Men jag är ingen som lägger stor tid på flotta skisser och inköp av materiel, eller att det ska bli ultimat och alldeles perfekt. Jag mår som bäst när jag kan ta vad jag har - få göra någonting av ingenting. Känns som det ligger lite i kolonigrejen också eftersom vi endast äger våra stugor och i princip inte får betalt för det som finns i trädgården den dagen vi säljer. Man lägger ner en mindre förmögehet på växterna, så konstruktioner och liknande kan gott få vara billiga anser jag.

Under varma mars och medan jorden var lätt och torr så kändes det dags att gräva en håla för min nya lilla damm - en murbruksbalja. Däri ska en inhandlad solcellsdrivna pump senare se till att leverera ett porl intill min läseplats i vinbladens skugga. Jorden, läs sanden, forslades bort till det jag tidigare kallat "dammen", för där har min danska zinkbalja gett vattenblänk, och bygga upp en liten stenpartikulle där jag kan så små raringar som vill ha det soligt och väldränerat. Några hålcementblock byggde upp höjden och jag använde materialet i den befintliga inre stenringen för att skapa platåer och fickor för växterna.

Arbetet flöt på, men jag blev inte riktigt nöjd med utseendet på min stenhög...För toppig, för mycket sten och för lite jord tror jag. Men det är bara att modifiera när värmen kommer tillbaka. Regnet har väl dessutom sköljt bort det mest nu...översta lagret ska blandas med grus. Roligt var det hursomhelst!

Här skall dammen grävas!
Här skall liten stenpartikulle anläggas.
Kullen byggs upp och fylls på.
 
Första utkastet är klart, men kommer modifieras...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar