11 april 2012

Mord på kolonin

Tog en sväng i regnet idag för att se till min täppa, kanske kunde något nytt kommit igång med blomningen. Jodå - i den lilla rabatten i häcken vid min ingång hade små vita lungörter lite ansträngt slagit ut. Över dem och kaprifolsnåret hade ett moln av fjädrar hade singlat ner - spår av naturens strid om äta eller ätas. Sparvhöken, tänkte jag. Under mitt trädgårdsstros såg jag fjädrar spridda än här, än där. Bland scillorna inne hos grannen var en rejäl hög spridd...måste ha varit en lång, utdragen och plågsam kamp. Grå fjädrar med vit tipp, några med vackra ovala bruna fläckar på. Letade i fågelminnet..björktrast kanske? Och där - i kanten av min stora perennrabatt - det halshuggna kadavret av trasten, med bröstkorgen uppåtvänd, blodigt och nyligen smaskat på. Ryggen var helt plockad av förövaren men inte äten på, så troligen blev sparvhöken ivägskrämd. Andra lär bli glada åt mat utan ansträngning. Och alla de vackra fjädrarna - ja de kommer säkert till användning i dessa bosättartider.

Njut av bobyggarkonst- och materiel hämtat ur fågelholken i höstas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar