23 april 2012

Dubbelblogg

Vänner, denna vecka har jag som nämnts äran att koloniträdgårdsblogga för lokaltidningen, så det blir kanske något av ett växelspel häremellan. Jag saxar en lista ur morgondagens text som beskriver något av vad jag får ut av mitt liv som kolonist, för i min koloni:

·         Kan jag vara utomhus från morgon till kväll
·         Har jag ett dygnet-runt-öppet gym för 660kr/år där träningen är allsidig
·         Får jag vara kreativ, händig, fiffig, klok, spontan och stark
·         Går jag utan ansträngning och konstiga ramsor in i meditativt tillstånd med sysslor här och nu
·         Följer jag årstiderna i minsta detalj och skapar årsringar
·         Får jag lära mig tålamod och att hantera förluster, misslyckanden och brist på kontroll
·         Umgås jag med naturens små under och invånare
·         Får jag den välgörande inälvsmassage genom konstanta bockningar som lär ha varit en anledning till klosterträdgårdarnas uppkomst (fascinerande och förklarar varför jag även älskar att hugga ved)
·         Ger jag liv
·         Bestämmer jag över allt (inom föreningsstadgarna förvisso)
·         Kan man leka, sola, fika och äta egenodlad, giftfri mat
·         Omges jag av idel grannar med samma intresse
·         Går jag in i ett naturligt flow av tankar och handlingar
Någon som känner igen sig?
Orsak till extas just nu: Romeos guldiga knoppkottar! Skall orsaka havtorn på Julia några meter bort.

3 kommentarer:

  1. Hej på dig
    Har nu läst din otroligt trevligt skrivna blogg i AT. Så nu måste jag ju kolla upp Klaras koloni. Vilket paradis du har. Jag promenerar eller cyklar ofta nere bland kolonierna...så rofyllt och vackert. Även en kall vinterdag. Måste hålla utkik efter din fina täppa. Ser jag dig så tjoar jag till. Ha de gott från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Glad jag blir! Tjoa gärna på mig, fast jag är oftast maskerad i en stor hatt :-)

      Radera
  2. Ok jag håller koll på en stor hatt då i en super fin trädgård..:)
    Önskar dig också en fin och skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera