26 april 2012

Vilken regnig, gråmulen vecka vi har! Fast det är bra för mitt pågående pluggskrivande. Passade på att njuta trädgårdsliv i tisdags eftermiddag/kväll när det var hyfsat soligt och soligt och ljummet. Skulle fortsätta med lilla dammprojektet och gjorde första växtinköpsturen för året. Denna fröjd att få sondera perennutbudet, ta in alla bladformer och blomfärger, se de fräscha glada små plantorna som bara väntar på att hitta hem till en balkong eller trädgård. Är så sanslöst lustfyllt!!

Skrev i dagens tidningsblogg om att mycket tid vid trädgårdande faktiskt går åt till att bara stå och glo - fast egentligen går tankarna då på högvarv i alla val som ska sammanvägas till ett beslut. Oftast gäller i inköpsläget antingen glosituation a) jag måste ha den där oemotståndliga växten men var då? b) jag har platsen men vilka växter blir bäst där? Som student måste man inte bara vara estet och växtkunnig utan även prismedveten. Jag var ute efter gräs och andra passande solväxter kring dammen. Från Stora kedjan kom jag därför bara med jord 3 för 99.-, vita backnejlikor 4 för 99.-, en flocknäva som verkade billig, samt ett par crémevita irisar med gul mitt i kategori a). På stället där precis allting, även växter, finns hade de fått in FANTASTISKA vagnar med fräsiga gräs och ormbunkar samt alla upptänkliga perennbäbisar.

Mycket glott och funderat blev det. Till slut föll valet på en assnygg ormbunke med brunvinröda nya bladkrullar, mörkt blågröna, blanka äldre blad och ett intensivt gult mellanhögt gräs enligt a) ovan och ett högt pris, om än billigare än Stora kedjans. Detta kompenserades i kategori b) med att köpa två vitbrokiga tuvrör, en favorit, till halva priset som övervintrat och, trots risig look nu, kommer bli finfina med lite kärlek och sol. Tre vita prickflox á 15.- slank med för de var ju nästan gratis och mina vita för en tynande tillvaro. Lite retligt att även flocknävan här hade samma facila pris och jag betalat mer än det dubbla... När jag sedan i min rabatt ryckte upp den till synes döda släktingen som skulle ersättas, så visade det sig att i den svarta myllan strävade små färglösa, pigga skott mot ljuset! Hav tålamod och ni må tjäna pengar kära vänner! Jobbet med dammen gick i ungefär samma motsträviga stil, men det kan inte alltid bara vara fröjd i täppan. To be continued...

Backnejlikan 'Albus' är en riktig raring.

2 kommentarer:

  1. Cyklade omkring nere i koloniområdet och letade efter dig....men nej tror inte jag kom rätt. Gör nytt försök en annan dag. Men det finns så mycket att njuta av där nere så jag blir alldeles lyrisk. Är det ok om jag gör lite reklam för din blogg inne hos mig i ett inlägg. Vill kolla detta med dig först. Ha det gott från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas vi ses nästa gång! Var inte där igår hursomhelst... Blir såklart bara glad om du vill slå ett slag för mig i din superfina blogg.

      Radera