05 maj 2012

Kolonins första fontän?

Jag har porl! Äkta vattenporl! Där ska jag sitta i sommar och läsa, höra hur det porlar stilla och då och då knipsar jag loss en vindruva som hänger ovanför mitt huvud... Tror nog jag är först på kolonin med en fontän, om än i det lilla formatet. Vi har ju ingen el men solen funkar lika bra. Lite skojsigt är att energin levereras direkt, så går jag förbi solpanelen slutar fontänen prompt och startar sedan lika kvickt.

En sak bara vänner - ska ni också ha en fontän så kolla av radien på strålarna innan ni väljer kärl/gräver ur. Jag köpte en vanlig murbruksbalja och en del strilar utanför, alltså jag tömmer sakteliga min damm. Inte smart - men man lär sig!

Jag är inte mycket för pynt men ödlan hade en härlig karaktär, så han får vakta dammen när jag inte är där. Fiffigt är förresten att det bara går att vrida solpanelen inåt busken (står framför schersminen intill dammen) så stängs porlet av.

Vid sidorna står Brokbladigt tuvrör, Strandiris 'Snow Queen' som är crèmevit med gul mitt, och vit Backnejlika 'Alba'.

Nu är våren fullgången här i Alingsås. Bokskogen har spruckit ut, björkarna är blanka och allt är bara magiskt och skirt. I trädgården blommar nya växter varje dag så man får sno sig att fota och anteckna.                                                                               
Tulpanen 'Purissima'

Ser ut att kunna bli många bigarråer - sattes i höstas. Felleveransen från Odla.nu blev en hit - en flergrenad rödorange tulpan med spindelmitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar