20 maj 2012

Sommarjubel

Äntligen, äntligen en riktigt varm, stilla, doftrik, harmonisk sommarkolonidag! Väldigt många ungar där runt om i stugorna idag, vilket bidrog till sommarlovskänslan. De var nog fler än insekterna, för det var sanslöst glest mellan surren... En liljebagge mötte sitt öde dock.

Kantskurit alla rabatterna och vips ser det fasligt tjusigt ut! De sista tulpanerna slog ut idag, nej förresten - lilla 'Cynthia' guldtulpanen är kvar ännu. Pionen jag fick från en trädgård under skövling i höstas ser redan i år ut att bära knopp - vad månde det bliva? Spännande...

Har ömt planterar en ny Svavelpion. Den jag inköpte i England gick snabbt hädan, men nu hoppas jag kunna förvalta gåvan från trädgårdsvännen Lena bättre. En annan fådd blomma av trädgårdskompisen Olle fick också sin plats idag - en luden, gul Stiftvallmo. En riktigt läcker ormbunke i rosttoner och lime fann en lite skuggad plätt därtill. Plantera är ändå bäst av allt!


'Blushing Appeldorn' - Härligt namn på enastående tulpan.


'Flamenco' - en fransig typ

...och Gullvivorna är makalösa...

2 kommentarer:

  1. Ååååå vilka superläckra blommor. Nu lägger jag in dig i ett inlägg på min blogg som Bloggtips! Lånat en bild av dig på Gullvivor. Ha det så gott i blomsterprakten. Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir så glad av din entusiasm! Och så fint du skrev på din blogg - tackar! Hoppas vi ses på kolonin en dag!

      Radera