12 maj 2012

Kvällskvisten

Tog en välförtjänt sovmorgon idag och tänkte gottat mig med trädgårdstidningar och te i sängen länge...när jag plötsligt kom på - det är Lisebergs trädgårdsdagar denna helg!!! Heeeelt glömt bort. Blev värsta rushen och lagom till uppehåll och sol var jag där. Blir ofta enda tillfället jag är på Liseberg på säsongen numera...

Tyvärr var det betydligt mindre växter än vanligt i år, perennutbudet var magert. Så det blev svinläckra orange Nemisior och vita Sommarljus till balkongen - och den är i skriande behov av försköning så det var på sin plats. Orange Solöga och Tagetes fyndades dock till kolonin, liksom ett fint litet Amerikanskt elefantgräs i purpurtoner. Men bästa priset var på fina Syrenbuddlejor - 65 kr! Blev en röd och en vit i present.

Framåt 19.30 landade jag på kolonin efter att ha hämtat försådda vildvuxna Rosenbönor och Luktärter. De sattes i en korg med ställningar runt som ska bilda ett insynsskydd mot vägkorsningen tänkte jag. Måtte de klara att bli utkastade lagom till den kalla natten... Ska ju bli sol imorgon så håll ut!

Innan jag drog mig hemåt vid 22 (garanterat ensam på kolonin så dags) skördade jag bland Gullvivefrossan som pågår i min täppa. Är en fröjd med alla dessa färger från djupt rött till solgult, olika storlekar på strutar och blomdiameter. Ihop med alla ljusblå förgätmigejer är det helt sagolikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar