29 maj 2012

Skånebilder

Sista svängen till kursen på SLU Alnarp avklarad och så kan jag i princip titulera mig trädgårdsantikvarie. Det var en överväldigande blom- och doftchock när jag kom ner. Gjorde ett par veckors grön resa in i framtiden till syrener, schersminer och näsduksträdsblomning bland annat. I deras undervisningsträdgård fick jag en riktig aha-upplevelse: en Fembladig akebia i överdådig blomning. Så det är SÅ den ska se ut... Planterade en nästan meddetsamma på min koloni, och den klättrar snällt med sina fina blad varje sommar. Men några blommor har jag aldrig sett till! Fantastiska - eller hur?







Näsduksträdet (Davidia involucrata ) har jag tidigare upplevt i de botaniska trädgårdarna i Visby och Göteborg. Men kan verkligen förstå att det blev huggsexa om vem som skulle lyckas få den kinesiska skönheten att trivas i sin trädgård sedan abbot David gjort trädet känt i Frankrike 1869. Nu satt jag och åt min frukost på SLU i ett av de två stora trädens skugga, och kände att det även har en påtaglig väldoft.

 













 

UUlleternell, Allium, Smörbollar... Besök gärna SLU:s park!



















Arbetsbänken i ett växthus på på Skabersjö slott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar