02 juni 2012

Njut och tjut

Varje gång jag går min inspektionsrunda är det alltid somligt som ger mig prillig njutning och annat som får mig att bara vilja galltjuta av ilska, frustration eller besvikelse. Just nu:

NJUT - Jag har massor av minivindruvsklasar!!! På friland, både blå och gröna.
             De två mysteriösa lilablommande växterna (var kom de ifrån?) har nu tillverkat silverpenningar
             Majs och broccoliplantorna står fina på plats
             Rosenhagtornen är enastående i år - mådde bra av att slippa gräset inpå
             Några irisar tänker blomma snart - min kärlek till dem har hittills varit obesvarad
             Plommonår

TJUT - Rosenjävlar! Vad ska man med dem till, sjuka, eländiga växtgrupp!!!! Hatar fällihopsjukan.
             Klungorna med svarta bladlöss som pajar mina bigarråer mm
             Eldkaprifolsjukan
             Slangkopplingar som inte pallar trycket

Nu är det trift och bräckornas tid. Bräckor är verkligen sirliga små under; dekorativa kuddar med sina rara blommor svävande på höga stänglar däröver. Poesi. Triftens frasiga puffblommor har fascinerat sedan barndomens övistelser i Onsalafjorden.

Skuggbräcka och humleblomster
Rosenhagtorn
Silverbräcka
Variegerad skuggbräcka

Silverfryle - pälsigt gräs

'Colorado RioBianco' (Aquilegia Barneby)
Nya lilla stenpartiet har blivit besått och mossflox, trift, kattfot och bräckor blommar runtom.

1 kommentar:

  1. Underbart och roligt att läsa dina humoristiska kåserier:-D måste skratta och gråta när jag läset dina iaktagelser. Håller numera med dig vad det gäller fröer...har nog blivit en sann frö-pessimist eftersom mina ömt omhuldade förkultiverade plantor vägrade stå pall för väder och slemmiga sniglar! Nu står man där med snopen ilsken min och beskådar förödelsen:-( Nåväl, det finns väl hopp om att någon enstaka planta skall klara sig till toppen - vi får se. Måste bara komma ut till din koloni-lott det ser ljuvligt ut - jag bjuder helt sonika in mig själv om det inte kommer en offentlig inbjudan;-) Helst kommer jag själv utan gubbe och barn så att vi kan prata blommor utan uttråkade suckar;-) Vad sägs om första veckan i juli?

    SvaraRadera