29 juni 2012

Sommaren kom

Plötsligt var den här - sommaren! Ljus, värme, svett, solstol. Ahh! Pionerna ser ut som inget hade hänt och prunkar som härliga gräddbollar till mina jordgubbar. Grönsakerna frodas - tyvärr får broccoli, sallad och bönor döljas under vita spöken sedan ninisarna smaskat... Fy vad fiberduk är fult men vad göra? Räcker ju att bladlössen fullständigt invaderat båda bigarråerna. Men när de nu började ge sig på mitt kära familjeträd med äpplen fick jag göra en insats. Hård stråle på vattenslangen, bikini och sammanbiten min. Bladen är helt ihopvecklade och måste rullas isär ett och ett. Hur skönt är det när iiiiskallt vatten fullt av bladlusgegga rinner längs armen ner i armhålan och vidare längs kroppen...uähhhhh!!!

Alltså det har sina sidor med en trädgård som är planerad så att det alltid blommar något i varje rabatt, hela säsongen. Det blir lite prunk här och där men inget totalprunk, om ni förstår. I år märks också effekten av det dystra vädret - mycket är lågt och ynkligt. Studentnejlikan har fortfarande inte blommat och är förkrympt - denna vanligtvis pampiga, pålitliga primadonna. Höstvädden är bara en liten kudde... Storlandet har känts lite malätet så där har jag nu satt två amsonia som förhoppningsvis visar sina skira himmelsblå stjärnblommor nästa år och buskar till sig. Under silverpäronet satte jag en grupp olika alunrot och en klockvippa samt en helt ny spännande hängpimpinell 'Stand up Comedian'. Kanske blir det för mörkt för den där men vi får se. Ett hål återstår nu att laga.

Svullna underbara prickklockan 'Sarastro'
Naturens egen plast! Sandlöksförpackning, 'Hair'. Nedan azurpenstemon.


Stjärnflocka 'Shaggy'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar