25 juni 2012

Skurkärring

En utmanande vår och sommar för en kolonist i år - står som en s(k)urkärring i fönstren och glor på det lodrätt fallande vattnet. Okej, skönt att inte behöva oroa sig för att nysådda frön och bönor torkar, tänker man i ett krampaktigt försök att muntra upp sig. Även tacksam att jag i år hade en högst blygsam projektlista. Inga måsten som pockar men det är ju bara så skönt att vara DÄR och pyssla om alltsammans, nosa, fota, njuta, betrakta.

Var där efter midsommarbortavaro i söndags och hann trycka ner en tjusig variegerad oregano, fästa tillbaka fiberduken över bönorna som blåst åt skogen, vandra i schersminparfymerad luft och fota lite innan det från ingenstans kom ett stormande skyfall. Kikade från glasverandan ängsligt bort mot min precis utslagna luktpion 'Shirley Temple' som i år har så många knoppar... Pion+regn=inge bra. Men jag hann föreviga några av denna dams olika skepnader.
 
Alltså kolla in förpackningssystemet hos denna varelse!
Finns ingen fabrikör som kommer i närheten av så lite luft mellan godset i lådan! Och så den lille konstnärsalven som sedan går runt och sprätter några karmosinröda stänk här och var över blommorna...























Men det hade hänt annat spännande också de senaste dagarna: Fingerborgshattarna och strandirisen 'Snow Queen' hade slagit ut, rödbladiga smällspirean 'Summer Wine' hade börjat blomma medan olvonen tackat för sig och efterlämnat den vackraste sommarsnö man kan tänka sig. Honungslöken blommar också och nog för jag borde fattat det tidigare, men när jag rensade runt den och flängde av ett blad vart jag helt häpen över att det faktiskt stank...lök! Tänkte att om Tareq Taylor nu varit där hade han gladeligen hackat ner hela rasket i någon fantastisk rätt - och det hade han GÄRNA fått. Ta alltihop - bara du sätter dig här i min gröna trädgårdssoffa och tittar lika förväntansfullt på mig som du gör på Pernilla, när jag tar min första tugga... Också en sorts trädgårdsdröm=)

Snow Queen
Fingerborgshatt
Olvonsnö


Summer Wine - inte rosé direkt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar