15 april 2014

Lökigt

Ner till kolonin i solen med massa gofika, sugen på att få jobbhetsen ur sig med lite hederligt grovjobbande. Nähä. Nyckeln låg hemma i en jackficka. Jaha. Antiklimax i arbetslustan. Blev till att sätta sig i solen och torrfika och läsa Metro med efterföljande blomstros. Ganska bra det med! Teet fick intas på balkongen med trädgårdstidningar istället.

Knasiga sandlöken'Hair'
Pilfinkarna var som tokiga i kvällssolen! De har nog byggt bo i den stora, täta schersminbusken och de rusade runt den och jagade varandra under galet kvittrande. Blåmesen och jag körde lite call and respons, fast han sjöng naturligtvis lång mycket vackrare än jag! Lade också märke till att fåglarna ideligen satte sig på vattentunnan och drack, istället för i fågelbadet. Och det klart - vem vill dricka sitt badvatten?

Grannen klippte gräset och den doften tröttnar man aldrig på! En annan doft överraskade mig. Har noterat att det skjuter upp raka små "strån" överallt i mitt stenparti. Det ser inte riktigt ut som gräs så jag har låtit det vara, men nu tog jag och nappade några tussar och jo, det var nog gräs. Ryckte upp det som växte mitt i andra plantor och noterade plötsligt doften av lök... Plötsligt trillade poletten ned - min håriga sandlök har spridit sig helt våldsamt! Tänk att en lök alltid är en lök, är en lök, är en lök. Något för chica restauranger kanske?

En annan mästerspridare som fått ett rejält fäste i min trädgård är Tovsippan. Hur lömsk är den? Tänk när jag sprang på den första gången i vilt tillstånd på Stora Karlsö och blev tokkär. Vilken underbar blomma! Inte kunde jag drömma om att jag skulle stå ca 20 år senare och överväga massmord av densamma... Kväver den annat eller ska jag låta den hållas? Den förmenta sötnosen innehåller gift så den är rustad för krig! Inser med hjälp av sippan att jorden alltså bör vara kalkhaltig. Check!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar