29 april 2014

Växplosion

Det röda har gjort entré
Hjälp! Jag hinner inte med i växplosionen som pågår på min koloni! Den stadiga, soliga värmen pressar stjälkarna upp och knopparna ut med faslig fart. I lördags låg gullvivorna nere i bladrosetten och tryckte - ny vajar de på stolta stänglar i gult, orange och rött. I lördags stack pionstjälkarnas purpurhalsar upp, idag är de tre gånger så höga med trinda knoppar i varje topp. Förgätmigejerna blommar i vitt och blått överallt. Från ingenstans trängs nu den revsugan 'Chocolate Chip' med sina lysande blå blommor vid gula gullvivors fötter i Äppelringen.

De späda sockblomsplantorna hade några taniga bruna blad sist jag såg dem. Idag chockade de mig med att stå i blom! I min förra trädgård slog de stadigt ut exakt den sjunde maj varje år... Och var kom tulparnerna ifrån? Hur kan syrenens knoppklasar med ens avteckna sig mot himlen? Vad är det för ruskigt lila ärtväxt som blommar helt stolligt mitt i en annan växt? Långbladiga lungörten drog igång 15 maj förra året men visar generösa mängder av sina mörkblå små blommor.

Underbart yrvaket rufsig liten sockblomma med ludna knoppar

Heja Sverige - 'Chocolate Chip', gullvivor, pärlhyacinter
Hundtandliljan i prunk
Är överhuvudtaget mycket "heja Sverige" över min koloni nu - blått och gult dominerar. En blå sötnos blev jag särskilt glad att notera - en bukettanemon 'DeCaen'. Satte 25 st 2012 men såg inte skymten av dem förra året. Nu ser jag små bladrosetter här och där, men endast en knopp. I lördags beklagade jag mig för kolonigrannen att just de aldrig tog sig... Glad att jag hade fel!

Gladast är jag nog ändå för att mitt familjeträd (satt 2011) med fyra sorters äpplen tänker premiärblomma i år och blommor kan innebära frukt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar