10 maj 2014

Äppelblom

Blivande 'Transparent Blanche'?
En veckas regn har gjort växterna glada! Även gräset. Sablar. Bytte ju olja på gräsklipparen sist och hade bara en liten slatt ny att hälla i. Inte värt att köra med den. Får nonchalera änslooken och koncentrera mig på att rensa igenom andra halvan av grönsakslandet och fortsätta kantskära. Råslit igen. Men först en upptäcksfärd som vanligt och nu - nu står baske mig familjeträdet med fyra äppelsorter i blom för första gången!


'Ingrid Marie'?
'Aroma' eller kanske 'Katja'?
Är ändå lite mysko med ett fyrdelat träd som blommar i otakt... Antar att det är Transparent Blanche- delen längst till höger som tokblommar, helt tjockt med doftande knubbiga rosa knoppar och vita blommor. En pyttig humla surrar ystert omkring i godsakerna och gör sitt jobb.

Ge mig äpplen lilla luddtuss! I mitten av trädet blommar det lite mer sporadiskt, så kanske det ska bli Aroma och Katja äpplen där? Försöker se skillnad på blomstren, men det enda jag noterar är att knopparna här är plattare än TB:s. Längst till vänster ser trädet nästan dött ut...men nej då, där finns en liten blomsamling. Kan det vara vinteräpplet Ingrid Marie? Ska bli otroligt spännande att se om det åtminstone blir ett äpple av varje sort!
Skönhetschock inträdde när jag fick se att pälsiga bukettanemonen utslagen. Blått är inte min favvefärg men den här är så sanslöst vacker med mörkare blå ståndare mot de något ljusare kronbladen. Mot kvällen slog den ihop sig igen...kanske för gott? Sällsamt. Vill ha fler.



Vän och vacker är också guldtulpanen 'Cyntia' som briljerar i år, med gott stöd av lavendeln intill. 'Little Princess' har till slut öppnat upp sitt inre. De har stått och tjurat, troligen inväntat precis rätt temperatur för någon insekt de samarbetar med i sitt naturliga habitat.


Utblommat ormbär och ett i knopp i bakgrunden
Stora ögon blev det när jag plötsligt upptäcker att ett sirligt treblad blommar, bara sådär. Och att ormbäret redan HAR blommat. Hm. Tur det finns en knopp kvar som jag får bevaka.
Trillium erectum s. album



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar