23 maj 2014

Sårace

Bättre sent än aldrig som bekant! I torsdags bestämde jag och chefen oss för att ta vara på högsommarvärmen och bege oss hem till våra respektive eftersatta trädgårdar - lite tidigare än vanligt.

Hoppar raskt i grejarkläderna och plockar ut röda glasslådan med alla fröerna; en drös gamla halvfulla påsar och ett gäng helt nya. Ute står en box med broccoliplantor (onödigt arbete är inget för mig). Måste få i mig lite fika först. Den vansinniga värmen får mig loj där i solstolen med en bok. Ögonen börjar hänga och jag ser ointresserat bort mot grönsakslandet, där potatisen nu tittat upp med knubbiga, robusta bladruggar. Skulle helst vilja lägga mig i gräset och slumra in. Men nej, nu eller aldrig! Greppar röda lådan, fyller ett par vattenkannor, en kratta för räta linjer och skrider till verket.

Broccoli. Inget är så lyxigt som egen broccoli! Först det stora, stinna gudomliga toppskottet och sedan småknoddlar tills frosten kommer. Som nybliven rawfoodätare behöver jag den som stapelvara! Minst näringskrävande bland kålsorterna passar den fint i min sandjord. Men jag matar den med gräsklipp under sommaren. Sätter dem i zickzack med vatten och kärlek.

Bönor. Älskar bönor av alla slag! Sätter dem utmed mitt armeringsnät som ger perfekt stöd. Bondbönan. Rejäl. Buskig. Behöver inget dalt. Supergod som späd och nyttig som få. Att den har dubbla skinn får man ta. Och vilken förpackning - ren njutning för känsel och syn varje gång men öppnar en balja. Naturens eget skumgummi! Petar även ner en rödspräcklig skärböna och en låg sort med gnissliga, ljuvt gula långa vaxbönor. Senare kommer rosenbönor åka ner i några krukor och klättra på trådar utmed tomtgränsen i ögonhöjd och dingla frestande med sina galet långa, håriga bönskidor.

Mangold. I år matchar den vaxbönorna med läckert klargula stjälkar. Har haft de röda i flera år, men omväxling förnöjer. Sår en lång rad med denna järnkälla som kan ätas på så många sätt. Ser att den faktiskt är tvåårig - det var en nyhet för mig.





















Gurka och sockerärtor - godisdisken när man jobbar. Söta, krispiga och delikata. Har några olika gurksorter i år men hinner bara så en av dem som både funkar att lägga in och äta som den är. Förvånas över att såavståndet bara är 20cm för de tar sannerligen plats! De kommer få slingra sig in mellan broccolin - blir nog fint.

Spanar bort mot det lilla grönsakslandet. En påse svartkålsfrön och några med gurka. Majsplantorna ännu inte inköpta och grönkål vill jag ju också ha. Hm. Majsen måste kokas, inte rawfoodmässigt. Fåglarna brukar hacka sönder dem. Tji majs i år. Nöjd med beslutet vattnar jag över alltsammans och tittar bort mot haren. Jodå. Han har installerat sig hos mig. Vi har en deal - eller hur?

Max en kvart från skörd till gryta lyder regeln. Men nu är det slut på majs hos Klura!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar